|
|
|
O FRANCÚZSKU |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DOVOLENKA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FRANCÚZŠTINA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
INFORMÁCIE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KULTÚRNE PODUJATIA |
|
|
|
|
|
|
|
|
Francúzski vedci vyšli do ulíc, aby obhajovali štátny výskum
|
|
|
Paríž 4. februára (TASR) – Tisíce francúzskych vedeckých pracovníkov vyšli dnes do ulíc nieko?kých miest na protest proti nedostato?nému financovaniu vedy. Protestovali proti nízkym finan?ných prostriedkom pre vedu a výskum, informovala dnes agentúra AFP.
Demonštranti prišli pred ministerstvo školstva a vedy na výzvu odborovej organizácie združujúcej výskumných a vedeckých pracovníkov, ako aj na výzvu hnutia Zachrá?me vedu. Ich cie?om je zmeni? návrh zákona o financovaní vedy, o ktorom chce vláda rokova? na jar a potom ho predloží poslancom Národného zhromaždenia. Pracovný dokument ministerstva vyvolal v januári nespokojnos? vo vedeckom prostredí, lebo nie sú v ?om zahrnuté požiadavky sformulované vlani v októbri na stretnutí zástupcov vedeckých kruhov s ?lenmi vlády.
Minister poverený riadením rezortu výskumu Francois d¤Aubert nedávno uviedol, že pre vedu a výskum sa vy?lení v troch nasledujúcich rokoch šes? miliárd eur (približne 228 miliárd Sk), ?o je navýšenie približne o 10 percent ro?ne. Zárove? oznámil aj viacro?ný plán zamestnanosti v tejto oblasti, ktorý bude siaha? do roku 2010.
Vedci však kritizujú pracovný materiál ministerstva, lebo je orientovaný na aplikovaný výskum namiesto toho, aby sa sústre?oval na základný výskum. Odboroví predáci tejto zamestnaneckej kategórie pod?iarkli, že miliarda eur s?úbená na výskum sa skôr použije na zníženie daní podnikov, miesto toho, aby sa ?ou financovali štátne laboratóriá.
Ministerstvo výskumu v týchto d?och oznámilo, že vo februári sa jeho predstavitelia znova stretnú s pracovníkmi vedy a výskumu, až potom predloží návrh zákona na rokovanie do Národného zhromaždenia. Poslanci by mali návrh dosta? do júna.
|
|